2012. január 15., vasárnap

Gyújtás 1.rész

Az Izs gyári gyújtása 6V 45W-os dinamó, megszakítóval.

Nem bízom benne. Volt régen egy 150-es ETZ-m amin először elment a töltés, emiatt az akkumlátor mindig lemerült ráadásul akku nélkül tolásra sem indult, majd miután megcsináltuk a fesszabályzó mondott unalmast ezért akkora áramot gerjesztett hogy kiment az állórész tekercselése. Emiatt nem szeretem a dinamót és a generátort, és részesítem előnyben a lendkerékmágneses gyújtást. Van két Yamaha gyújtásom. Az egyiket a Pannóniára a másikat az Izsre szereztem.



Ennek a motornak szűkösebb a gyújtásoldalon a hely így azt választottam ki rá amelyiknek kisebb a lendereke. Ez 6 tekercses ’91 es évjáratú Yamaha Yog robogóról van. Teljesen elektronikus gyújtásvezérlés CDI trafóval.

Az alaplapból le flexeltem egy kis darabot hogy be tudjam próbálni a helyére. Már az elején tudtam, hogy az egyik csavar rögzítését a deklinek be kell áldozni a jeladó tekercs miatt, mert csak ott fér el. Berakva kiderült, hogy a furatot is le kell marni. Fúróba való marófejjel belefúrtam majd flexxel eligazítottam. Ahhoz képest, hogy sarokban van szűk helyen szerintem szépen sikerült.


Először egy közdarabot akartam esztergáltatni hozzá, amit a blokkhoz rögzítek, majd arra csavarozom az eredeti alaplapot, De most, hogy hozzá tudtam mérni a lendkereket is rájöttem, hogy ha leszedetem az átmérőjét 97mm-re bemegy a gyári állórész helyére.


Elővettem a kapcsolási rajzot, hogy összeírjam milyen kábelek meg sarukat szerezzek be másnap. Észrevettem hogy ez a rajz a másik Yamahához van. Fejben próbáltam összerakni az ehhez való kapcsolást és amikor nézegettem a kettő közötti különbséget jött a gondolat. ”Tudom hogy nem fér be de azér’ odapróbálom hozzá.” Bazzeg ez is befér. Át futott az agyamon, hogy ehhez megvan az elektronika többi része, erősebb, megvan a kapcsolása. Egyértelmű, hogy ezzel folytatom. Majd a másik megy a Pannóniára. Arra már úgyis alakítottak át pont ugyan ilyet, így nem kell magamnak kísérletezni a jeladó résszel (a Pannónia főtengelye hátrafelé forog a lendkereke pedig emiatt balra a Yamaha pedig jobbra)



Másnap a műhelyben előadtam Janibának mit szeretnék. Először is be kell pakolni egy lyukat az alaplapon, mert pont ott van, ahol csavarozni kell. Egy darab aluból kireszeltem egy pótlást és Janibá’ be is hegesztette pár perc alatt. Ez azért is nagy segítség volt, mert eléggé spiáteres az öntvény, de ez neki nem okozott gondot. Lehet tőle tanulni.




Ezután irány Szenszej az eszterga műhelybe. Elmagyarázom neki, hogy egy 97 mm es osztókört kell a tenni a hátuljára majd a hegesztést leszínelni. Nem értette. Elmondom mégegyszer. Az osztókörig eljut. Utána folytatom, hogy ami azon kívül esik, le kell marózni kivéve a jeladó tekercs tartóját. Nem érti. Megmondta neki, hogy elmegyek, lerajzolom, és úgy elmagyarázom. Beteszi az esztergába, de a hegy nem ér be addig.  Beteszi a kést ferdén, hogy elérjen odáig, de így nem tudja beállítani a méretet. Azt mondja, hogy belehúz, egy kört aztán megméri jó-e. Én meg megmondtam, hogy vegye kifelé és majd elviszem szakemberhez, aki nem így gányol. Ebben az a szomorú hogy ő a szakoktató a suliban.

Elvittem hegesztő tanfolyamra is. Az oktatónak elmondtam mit szeretnék elsőre megértette és CNC maróval megcsinálja az egészet. Másnap bementem érte,de kiderült hogy betegszabadságra ment és csak jövőhéten lesz újra.

Az új lendkerék agyhoz szereztem egy gömbcsuklót a vashulladékból gyakorlaton. Az volt az egyetlen ami kiadta volna a méreteket. De olyan kemény volt hogy az első leszúrás megkezdése után kb 5 másodperccel kiment az eszterga hegye. Másodjára sem bírta tovább így nem ebből lesz. Keresnem kell valami mást.

1 megjegyzés:

  1. Üdv! Tudnál segiteni ? Jog gyujtás kapcsolási rajzra lenne szükségem ,sajna kép alapján nem birom lenézni.

    VálaszTörlés